Pokud si myslíš, že výroba sušeného masa je nuda a nemůže to být podobná jízda jako třeba u technologických startupů, tak pro tebe máme důkaz, že tomu tak vždycky není. Příběh americké značky Country Archer mluví za vše. A my si z toho bereme příklad, protože takový příběh by se jednou líbil i nám!
Tahle kalifornská firma před měsícem od investorů vybrala dalších 12 milionů dolarů a celkem už tak od roku 2017 posbírala ve třech investičních kolech 22 milonů. To je skoro půl milardy Korun! 500 milionů do firmy, která vyrábí a prodává beef jerky! Celkem mazec. Všechno to přitom začalo úplně nenápadně.
Přes 30 let se nic nedělo
V roce 1977 začal řezník a řemeslník jménem Celestino „Charlie“ Mirarchi vyrábět beef jerky. A pustil se do toho se vší vervou. Ve skutečnosti byl ale tak zaneprázdněn krájením a sušením masa, že se nedokázal věnovat i propagaci své značky a obchodu. Jeho jerky tak zůstalo lahůdkou, o které věděla jenom hrstka lidí z jeho okolí. A tak to šlo rok za rokem dalších třicet let.
Jednoho dne roku 2010 si ale v malém stánku u silnice vedoucí do Grand Canyonu koupili jeho beef jerky Eugene a Susan Kangovi. Zachutnalo jim natolik, že se rozhodli vypátrat výrobce a zanedlouho už podnikali společně. S jasným cílem - dostat tohle skvělé maso k lidem.
Nechat školy a začít sušit maso
Eugene Kang byl student vysoké školy a bylo mu lehce přes 20 let. Jeho tehdejší výlet do Grand Canyonu byl osudovým okamžikem, který z něho udělal milionáře. Rok potom, co poprvé ochutnal jerky od Country Archer, se rozhodl celou firmu od jejího zakladatele za 200,000 dolarů kompletně odkoupit. Půjčit si na to musel od rodičů. Padly na to tak všechny rodinné úspory, které původně měly zapaltit Eugenova studia. To už teď ale nebylo potřeba, protože se rozhodl školu opustit a ponořil se naplno do businessu se sušeným masem. Stihl se tak od zakladatele firmy před jeho smrtí naučit všechny postupy výroby beef jerky.
Velká jízda začíná
Beef jerky od Country Archer v současné době můžete najít v nabídce více, jak 25,000 obchodů. A patří mezi ně třeba Target, Safeway nebo Starbucks. Mezi jejich nejpopulárnější produkty stále patří Original Beef Jerky následované Teriyaki Beef Jerky, Mango Habanero Beef Jerky a Hickory Smoke Turkey Jerky.
Obrat společnosti v roce 2017 dosáhl hodnoty 21.2 milionů dolarů. O rok později už to pak bylo 33 milionů. Investorům takový úspěch nezůstal utajen. Mnoho z nich se začalo o dynamicky rostoucí firmu zajímat a v roce 2018 tak přisla první desetimilionová injekce od Monogram Capital Partners. V tu dobu už pro Country Archer pracovalo 150 lidí.
Hodnoty zůstávají
Podle ohlasů zákazníků se podařilo udržet kvalitu jerky na stejné úrovni. Zakladatel Charlie by tak mohl být na firmu po právu pyšný. Ostatně proces výroby se od jeho dob vůbe nezměnil.