Mark ze západního Irska a Angličan Phil žijí v Praze už deset let. Před pár lety přišli na trh s produktem, který vám doslova odpálí hlavu – se sušeným hovězím ochuceným směsí pálivého koření. Rustic Jerky si můžete teď na našem webu koupit ve třech příchutích, podle Marka se už ale chystají další, mimo jiné Marocké curry nebo Vietnamské Pho.
Kdy vznikla zančka Rustic Jerky?
Jsme na trhu oficiálně téměř dva roky, ale já jerky vyrábím minimálně o tři roky déle. Celý příběh Rustic Jerky se začal psát tak, že jsme se potkali s mým obchodním parťákem Philem, on ochutnal moje jerky a hned jsme se začali vážně bavit o tom, jak ho dostaneme k lidem. Když jsme Rustic Jerky uváděli na trh, sebejistě jsme to komunikovali jako zdravé jídlo, vlastně takové superfood. Naší prioritou je používat čerstvé ingredience a to nejlepší hovězí.
Jak jste přišli právě na kombinaci sušeného masa a pálivých příchutí?
Jsem děsnej fanda do chilli a miluju všechny styly pálivého jídla. A vždycky mě strašně štvalo, že jsem si koupil nějaký výrobek označený jako „superpálivý“ a pak to bylo velmi jemně pikantní, nebo přinejlepším středně pálivé. Na trhu mi chybělo něco, co chutná přesně podle toho, co to má napsané na obalu. Takže když my říkáme, že je to pálivé, můžeš věřit tomu, že to pálivé opravdu je!
Proč podle vás vůbec lidi tolik vyhledávají pálivé jídlo?
Myslím, že lidi rádi sami sebe trestají a trýzní. Často říkáme, že naše Smokin’ Ghost je perfektní „pro vaše přátele A TAKY nepřátele“.
V současné době nabízíte tři příchutě, která z nich vznikla první?
Ta úplně první byla Honey & Garlic BBQ. Je to taková moje verze stylu teriyaki a doma tuhle marinádu často používám na kuřecí křídla. Je to jeden z mých obvyklých receptů a jde o tak všestrannou marinádu, že jsem ji použil i na jerky. Kamarádi, kteří ochutnali, mi to začali nesmírně chválit.
Jak vás napadají ty chuťové kombinace?
Každá z našich příchutí přišla svou vlastní cestou. Například receptura pro Smokin’ Ghost vznikla z mé kořenící směsi na pulled pork (dlouho pečené nebo konfitované vepřové maso, které se následně natrhá na vlákna, pozn. red.).
Představil jsem tuhletu příchuť přátelům tak, že jsem udělal experimentální jerky z klokaního masa. Příchuť a pálivost jim sedla, ale z klokana příliš nadšení nebyli, takže jsem se rozhodl vyrobit normální hovězí jerky a Smokin’ Ghost je od té doby až dodnes naším bestsellerem!
A Habanero & Lime vznikla jako pikantní pivní hovězí jerky (která byla mimochodem moje nejoblíbenější), ale při výrobě nám dělalo problémy pivo. Tak jsme ho z receptury vyhodili a všechno ostatní nechali. A ono to výborně zafungovalo. Původní chuť si můžete vyzkoušet, když hodíte kousek Habanero & Lime do piva. Dostanete pikantní pivní jerky. A taky trošku pálivé pivo.
Takže si všechny mixy děláte sami?
Všechny naše příchutě pocházejí z mých vlastních mixů koření a týká se to i těch budoucích. Jedinou výjimkou je zatím Jamaican Jerky Reaper, kterou jsme udělali jako limitovanou edici na letní festivaly. Tahle směs koření je od našich dobrých kamarádů z ChilliSOS, kteří prodávají omáčky a koření. Jakmile jsem tenhle mix poprvé ochutnal, věděl jsem, že z něj potřebuju vyrobit jerky. A ono to perfektně sedlo.
Ale máme spoustu dalších unikátních příchutí, které chceme uvést díky našemu pokračujícímu růstu.
Můžete popsat proces výroby jerky?
Nakrájíme maso z hovězí kýty na dlouhé proužky a marinujeme je 24 hodin, aby maso plně nasáklo marinádu a taky trošku zkřehlo. Proces sušení provádíme horkým vzduchem při teplotě, která je dost vysoká na to, aby bylo jerky bezpečné ke konzumaci, ale zase ne tak vysoká, aby maso „uvařila“. Doba sušení se pohybuje od 6 do 8 hodin (každá příchuť to má jinak), dokud není maso úplně vysušené. Pak jerky nakrájíme na kousky a balíme.
Naši práci milujeme a kousek té lásky dáváme do každého pytlíku.
Odkud berete hovězí?
Kupujeme drahé ingredience, protože chceme mít super produkt. Všechno maso, které používáme, pochází z České republiky, z rodinných jatek západně od Prahy. Ano, mohli bychom dělat jerky z levnějších partií, ze zmraženého masa od velkododavatelů a velkoobchodníků a měli bychom z toho větší zisk. Ale to bychom se dostali na míle daleko od toho, co jsme si předsevzali – od podpory lokálních dodavatelů. Společně s tím, jak rosteme, rostou i oni. A to je skvělé! A kromě toho – zamražení mění strukturu masa i jeho chuť a to není nic pro nás.
Zvířata jsou chována eticky a udržujeme dobré vztahy i s farmáři. Když jsme začínali, tak jsme je navštívili a ukázali jim, které svaly z hovězí kýty přesně potřebujeme a jak je mají připravit.
A odkud jsou ostatní ingredience?
Vždycky se snažíme, aby maximum našich ingrediencí pocházelo z České republiky. Ale jsou bohužel i druhy koření, které se tu nepěstují a nevyrábí a musíme je dovážet.
Čeho si u vašeho jerky ceníte víc? Chuti nebo pálivosti?
Stálou zákaznickou základnu ti přinese unikátní chuť, ne extrémní pálivost. Mohli bychom vyrábět jerky, které je tak pálivé, že bys potom dlouho necítil vůbec žádnou chuť, ale to by bylo dobré maximálně jako marketingový tah. Jak už jsem říkal, jsme velmi pyšní na unikátní chuťové profily našich výrobků. Snažíme se nacházet takové chuťové kombinace, které uspokojí zapálené fanoušky chilli, ale také všechny ostatní. Známe plno lidí, kteří nevyhledávají pálivé jídlo, ale milují naše Smokin’ Ghost. Jakmile se rozptýlí prvotní pálivost, zůstane uzená, pepřová chuť, po které lidi jdou. Dokonce mám jednoho kamaráda vegetariána, který by naše jerky nikdy nejedl, ale miluje tu dobrou, silnou vůni, když otevřeš pytlík.
Jak vypadá váš typický zázkazník?
Je to pozoruhodně různorodá skupina. Pohlížíme na náš produkt především jako na zdravé jídlo, proto máme hodně zákazníků, kteří naše produkty kupují jako superfood s vysokým podílem proteinů a s málo tuky, navíc sbalený na cesty. Něco, co dodá energii v průběhu dne. Máme také spoustu zákazníků, kteří Rustic Jerky mlsají za svým stolem v kanceláři.
Kouzlo našich produktů (a produktů podobných) je v tom, že se hodí skoro všude a vždy. Od těch nejzdravějších dietních plánů až k línému večeru s pivem nebo filmem. Nebo také kdykoli nemáš čas si sednout a dát si jídlo. Pytlík jerky a jablko nebo banán je super náhrada plnohodnotného jídla.
Tradiční „jerky marketing“ se zaměřuje spíš na muže. Ale naše statistiky ukazují, že jde o mnohem vyrovnanější poměr mužů a žen všech věkových skupin. Například mému synovi je 9 let a moc rád bere do školy pytlík Honey BBQ, aby se mohl rozdělit se spolužáky.
Máme ještě hodně práce, co se týče zvyšování povědomí o našich produktech a jerky obecně. V minulosti bylo totiž jerky sodíkem napumpovaný nezdravý snack. A my rozhodně nejsme tenhleten typ výrobců jerky. Nabízíme zdravé jídlo, a to právě v době, kdy zákazníci poznávají hodnotu zdravého stravování.
Moderní spotřebitelé vědí, co chtějí. A naštěstí pro nás milují to, co děláme.
Jak jste se dostali do Prahy a co vás přimělo zůstat?
Pocházím ze západního Irska, můj obchodní partner je z jihozápadní Anglie a oba jsme tu už dobrých deset let.
Za dvanáct let, co tu žiju já, vidím, jak se vaše země vyvíjí a mění. Lidé mají snadný přístup k cestování a sociální média jsou na vzestupu – tyhlety dvě věci způsobily, že mladí Češi cestují kolem světa a přináší sem chutě světových kuchyní. A to byla ta rozbuška, která odpálila revoluci na pražské gastronomické scéně.
Jaké máte plány do budoucna?
Pokračujeme v růstu a budeme postupně pomalu uvádět na trh více příchutí našeho jerky. Některé produkty se chystáme vyrábět z jiného než z hovězího masa, některé budou tepelně ošetřené a jiné ne. Ale všechny budou mít překrásné komplexní chuťové profily.
Bude mezi ně patřit například marocké curry (nepříliš pálivé, ale plné chutí) nebo vietnamské pho. Také na konci letošního roku uvedeme novou příchuť, která bude o dost pálivější než Smokin’ Ghost, ale zachová si komplexní chuť díky použití „nové“ chilli papričky.
Zatím je všechno tajné, ale už brzy s tím půjdeme ven. Jsou to produkty, ve kterých se mísí naše láska k pálivému s láskou ke zdravému jídlu, perfektnímu pro moderní životní styl.
Ptal se Honza Šmikmátor
Článek je převzatý z webu Sklizeno.cz